فهرست مطالب
مجله عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان)
پیاپی 10 (بهار 1391)
- تاریخ انتشار: 1391/02/26
- تعداد عناوین: 8
-
خلق تصاویر متعدد از یک موتیو در شعر قدسی مشهدی و مقایسه بسامد موتیوهای مشترک در شعر وی و صائب تبریزیصفحه 11
شعر قدسی نمونه شاخص سبک هندی است که اغلب ویژگی های سبک هندی را دارا می باشد. اگرچه ویژگی هایی مانند ترکیب سازی، تصاویر پارادوکسی، حسامیزی، وابسته های عددی و... در شعرش بسامد بالایی ندارند، اما دو ویژگی اصلی مضمون سازی و اسلوب معادله که بنیان سبک هندی بر آن استواراست، در شعر او بسیار چشمگیر است و همین امر موجب شده است تا شعر او نمونه بارز این سبک باشد. شبکه تصویرها (موتیو) نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگی های سبک هندی در شعر قدسی جلوه نموده است. «موتیو» عبارت است از آنچه مرکز تصویر و شبکه تداعی در شعر باشد، مانند شمع و پروانه که شاعر برپایه آن ها، به مضمونآفرینی و تصویر سازی اهتمام میورزد. در این مقاله، سعی شده تا با توجه و اشاره به مختصات سبک هندی، به مولفه شبکه تصویرها (موتیو) و تصویرآفرینی آن ها براساس سه موتیو حباب، شمع و غنچه در شعر قدسی مشهدی پرداخته شود تا هنر شاعری این شاعر برجسته از این منظر مورد شناخت قرارگیرد.
کلیدواژگان: قدسی مشهدی، سبک هندی، موتیو، تصویر پردازی، حباب، شمع -
صفحه 34
اوستا کتاب مقدس زرتشتیان است. اوستا همچنین نامی است که به مجموعه متون مقدس دین سنتی مزدیسنایان گفته میشود و دارای بیست و یک یشت است و بهرام یشت، یشت چهاردهم به این ایزد پیروزی (ورثرغنه) اختصاص دارد که از کهنترین بخشهای اوستای متاخر بوده و دارای عناصر بدوی است. بهرام یشت از جمله یشتهایی است که خوب حفظ نشده است با این حال تصویر روشن و جامعی از الوهیت وی به دست میدهد. بهرام یشت مشتمل بر شصت و چهار بند است که درباره تجسمهایی است که این ایزد به زرتشت ارایه میکند؛ مثل باد، گاو نر (ورزا)، اسب، شتر، گراز نر، جوان (پانزده ساله)، پرنده، قوچ، گوزن و مرد. (28-1) همچنین نیروها و هدایایی چون پیروزی در اندیشه، گفتار و کردار را که به زرتشت و کسانی که طبق آیین دینی، او را ستودهاند یکایک برشمرده و به آن ها ارزانی میدارد (33-31)؛ توصیف پر جادویی ویژهای که در جنگها باعث شکستناپذیری میشود (46-34)؛ و سرانجام با ستایش و یزش، این یشت پایان میپذیرد (64-47). بهرام در عصر آریاییها به دلیل نیروهای بسیارش در تمامی جنبه ها بدل به الگوی مردانگی شد. او همچنین دارای ویژگیهای مشابهی به عنوان ورترهن (Vrtrahan) ایندره ودایی است. هندیها او را به عنوان بزرگ ترین جنگجو، عاشقپیشه و نوشنده ستایش می کردند. این خدای هندی اصالتا شخصیت انتزاعی فرو دستتری داشت. ایرانیان نیز به او (ایندره) به خاطر تمایل وافرش به نوشیدنی هوم (saoma) نسبت دیو دادند اما اعتبار، احترام و لقب ممتاز ورترهن را که در متون ودایی به عنوان «دفعکننده تهاجم و حمله» آمده بود، بازسازی کرده و او را به مقام ایزدی رساندند که همان شکل ورثرغنه یا ایزد جنگ ایرانیان است.
کلیدواژگان: اوستا، یشت، مزدیسنایان، بهرام (ورثرغنه)، ایندره، هوم -
صفحه 51
از دیرباز بشر خیال پرداز برای ارضای طبع عجایب پسندش در کارگاه ذهن خویش دست به خلق اسطوره ها زده و این اسطوره ها نه تنها در بستر ادبیات بالیده اند و ستبر گشته اند، بلکه به غنی سازی ادبیات کمک شایانی کرده اند. سیمرغ از عناصر اساطیری بزرگی است که در عرصه ادبیات و مخصوصا در حماسه و عرفان حضور یافته و ایفای نقش نموده است. اما پاسخ به این پرسش که قدمت حضور سیمرغ در کدام یک از این دو عرصه بیشتر است و ابعاد وجودی آن چه تفاوت های اساسی در این دو نوع ادبی دارد؟ به تبیین جلوه های نقش آفرینی این اسطوره به عنوان یک عنصر شاخص از عناصر اساطیری ادب فارسی، در متون عرفانی و حماسی کمک خواهد کرد. مسلما سیمرغ نخست وارد ادبیات حماسی شده، از آنجا به حوزه عرفان راه یافته و در این تغییر فضا شخصیت اسطوره ای آن اندکی دچار تحول شده است و خصایصی همچون وحدت شخصیت، عدم تناسل و زاد و ولد، شکست ناپذیری، جاودانگی و عدم قابلیت ادراک حسی و عقلی، سیمرغ عرفان را از سیمرغ حماسه -که فاقد این ویژگی هاست- متمایز ساخته است. در این مقاله کوشش شده است ابتدا تعریف اجمالی از سیمرغ ارایه شود، سپس اهم تغییرات شخصیت سیمرغ در گذر از حماسه به عرفان بر مبنای دو شاهکار حماسی و عرفانی یعنی شاهنامه فردوسی و منطق الطیر عطار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
کلیدواژگان: اسطوره، سیمرغ، حماسه، عرفان -
صفحه 67
رقابت همیشه عمل مذمومی نیست؛ گاهی می تواند انگیزه و عامل پیشرفت در حوزه تفکر و تمدن باشد. آن چیزی که همواره از رقابت چهره نامطلوب در ذهن ها ترسیم می کند مجادلاتی است که رابطه ها را عرصه جولان منازعات می کند. محل حضور رقابت اغلب در فعالیت های دنیایی است که اهل تصوف بر اساس جهان بینی اعتقادی خود رغبت چندانی به آن ندارند. اما واقعیت این است که در بسیاری از دوره ها نه تنها حامیان و هواداران مشایخ بلکه گاه خود مشایخ بزرگ نیز در حوزه فکر و ذکر و استغراق در حالات و مقامات عرفانی با یکدیگر به مجادله و رقابت می پرداختند. گاهی اساس این رقابت ها به اختلاف دیدگاه ها در پاره ای از آداب و اندیشه ها باز می گشت و گاهی نیز ریشه این رقابت ها در اختلافات دیرینه محیط های اقلیمی و خود برترشماری های مردمان آن نهفته بود. کثرت این اختلاف ها در نخستین سده های پیدایش تصوف، به شکل گیری چند کانون رقابت انجامید و فرجام آن ها در دوره های بعد، فرقه ها و سلسله های اسم و رسم دار صوفیه را به تاریخ تصوف وارد کرد.
کلیدواژگان: تصوف، رقابت، اختلاف، مشایخ صوفیه، کرامت -
صفحه 89
رشد و هدایت ذوق های ادبی تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله تابوهاست که مهم ترین عامل در این امر محسوب میشود. پلیدی ها و تقدس های رشد یافته، بدون زمینه منطقی و دلیل موجه و با منشاء و ریشه نامشخص، باورها و اندیشه هایی را در جامعه میپرورد که نه تنها عملکرد عوام، بلکه اندیشه شاعران را در خود تنیده و بدان خط سیر ویژه میبخشد. بررسی روش شناختی در بعضی از متون نظم، منجر به مطالعه ای مقایسه ای بین شاعرانی با روش واحد و ذوق های ادبی متفاوت میشود. در این مقاله، مقایسه تابوها و تابو شکنی های « فرخی سیستانی »،« منوچهری دامغانی » ، « فردوسی » و « ناصرخسرو »، ما را بر آن میدارد که در این نوع تحلیل و موازنه، ذوق ادبی را جانشین نوع ادبی نماییم و به نظر میرسد این چهار شاعر، روشی واحد (ستایش گویی) را، در عین تفاوت محتوا و درون مایه های شعری، برای مقاصد متفاوت برگزیده اند و تابوها که بیش از هر چیز، بن مایه سروده های ایشان را شکل میدهد، ذوق ادبی را در هر یک دیگرگونه کرده است. با این که « تابوی دربار » فرخی و منوچهری را به اثبات برتری درباریان و « تابوی اسطوره » فردوسی را به احیاء اسطوره ها و تاریخ، و « تابوی دین » ناصرخسرو را به اثبات عقاید اسماعیلی اش برانگیخته است، اما بن مایه روش هر چهار سراینده، یکی است: پیوند با یک تابو و شکستن تابویی دیگر. به هر روی به نظر میرسد که نتایج این جستار قابل تسری به سایر شاعران و دیگر اشعار نیز باشد؛ چرا که قلمروها و حریم ها انگیزه ای میشوند برای سرودن، و به این ترتیب ارزش ها و ضد ارزش ها در متون جان میگیرند؛ تابویی متولد میشود و تابویی دیگر میشکند و از بین میرود.
کلیدواژگان: تابو، ذوق ادبی، فرخی سیستانی، منوچهری دامغانی، فردوسی، ناصرخسرو -
صفحه 111
هدف مقاله حاضر بررسی دشواری ها، امکانات و ارایه راهکارهایی برای چگونگی تطبیق آرایه های ادبی در زبان فارسی و انگلیسی است. در راستای این هدف، نگارنده علاوه بر معرفی دشواری ها و مقدوریت ها، به طور کلی، به تطبیق چند آرایه ادبی در زبان فارسی و انگلیسی پرداخته است. با داشتن ادبیاتی غنی، بررسی تطبیقی جنبه های مختلف دو زبان و یا بیشتر، از جایگاه محکمی برخوردار است. مطالعه و مقایسه آرایه های بدیعی، بیانی، عروض و قافیه منجر به آثار دو زبانه می شود که در دنیای امروز آگاهی از این امر برای استادان دانشگاه، معلمان و محققان ضروری می نماید.
کلیدواژگان: بررسی تطبیقی، اصطلاحات ادبی، فارسی- انگلیسی -
صفحه 127
انسان کامل سرچشمه همه معارف اولیا و انبیا در باب خداوند است، بلکه او خود حقیقت الهیه ابدی است. با تشریح توانایی ها و ویژگی های انسان کامل باید او را زبده و خلاصه انسان ها و وارث انبیا ، و دل او را جام جهان نما و آیینه گیتی نامید. این جاست که انسان کامل مظهر عنایت الهی واقع شده و جهان به وسیله او نگهداری و تدبیر می شود. او خلیفه الهی و نایب خداست که به این ساحت خاکی فرود آمده تا مظهر جلال آن کسی باشد که جهان را وجود بخشیده است. هیچگاه عرصه آفرینش از وجود او خالی نیست و در میان همه اولیای الهی در یک زمان، یک نفر قطب کامل وجود دارد که مقام و مرتبه اش از همه بالاتر است. در مقاله حاضر به بررسی اندیشه و دیدگاه مولانا و ابن عربی درباره انسان کامل پرداخته شده است.
کلیدواژگان: عرفان، انسان کامل، مولانا، ابن عربی، خلیفه الله -
صفحه 139
ناز و نیاز یکی از مضامین رایج در اشعار عاشقانه و عارفانه ادب پارسی است. در روابط عاشقانه هرگاه در یکی از دو طرف، احساس نیاز شکل گیرد، معمولا طرف مقابل به ناز روی آورده و آن گاه که در دیگری احساس بینیازی پررنگ شود، طرف مقابل نیازمندانه به جانب او روی میآورد. باید گفت اصولا چنین روابطی که مبتنی بر ناز و نیاز است در کنشها و گفتگوهای عاشقانه و عارفانه ادب پارسی جلوهای بارز مییابد. نوشته حاضر میکوشد تا به بررسی کم و کیف ناز و نیاز در ادب عاشقانه و عارفانه سبک عراقی و مکتب وقوع با تکیه بر غزلیات سنایی، حافظ و وحشی بافقی بپردازد. در این مقاله پس از ارایه تعاریفی از ناز و نیاز، به بررسی جلوههای آن در غزلیات سنایی ،حافظ و وحشی بافقی پرداخته شده است.
کلیدواژگان: عشق، ناز، نیاز، سنایی، حافظ، وحشی بافقی
-
Page 11
Qudsi’s poem is a prominent example of Indian style which represents most of the properties of this style. Though some features such as compounding, paradoxical pictures, personification, numerical associations, etc. are not very frequent in his poem, conceptualization, and equation system, the two major bases of Indian style, are seen so much in his work. This has made his poem the outstanding example of this style. Illustrations network (motive) is another property of Indian style in his poem. Motive is the center of picture and association network in poem. Candle and butterfly are two examples based on which the poet does conceptualization and imagery. The present article attempts to study motive and illustration according to three motives-bubble, candle, and bud in his poem regarding Indian style specifications to know the poetic art of this great poet.
Keywords: Qudsi Mashadi, Indian Style, motive, illustration, bubble, candle -
Page 34
Avesta is the holy book of the Zoroastrians. It is also the name of the collection of sacred texts the Mazdayasnians traditioal religions. Avesta Comprises 21 Yašts. Bahrām yašt (Yt.14), dedicated to the God of victory (vərəθraγna), belongs to the most ancient parts of the Younger Avesta or, at least, contains many archaic elements. Bahrām Yašt is not one of the better preserved yašts, yet it gives us a vivid and exhaustive picture of the divinity. It includes 64 verses concerning the ten incarnations in which the deity appeared to zaraθuštra, as It also wind, a bull, a horse, a camel, a boar, a youth, a bird, a ram, a buck, and a man (1-28).It also enumerates numerates the powers and gifts such as victory in thought, in word, and in action that he bestows upon zaraθuštra and those who have worshiped him according to the cult (31-33), it describes the particular magical feather the magical particular feather which makes invulnerable in fighting (34-46), and finally ends with a praise (47-64). Due to having many forces, Bahrām became the prototype of masculinity in every respect in Aryan times. He also has similar mythical features such as the Vedic Indra Vrtrahan The Indian worshipped him, as the greatest fighter, lover and drinker. This Indian god had originally a less abstract character. Iranians made him a demon because of his being fond of the Saoma drink, yet they created his honor by deifying his distinctive Vedic epithet vrtrahan “repeller of the charge” in the form of vərəθraγna, the Iranian god of victory.
Keywords: Avesta-Yašt, Mazdayasninas, Bahrām (vərəθraγna), Indra, haoma (saoma)v -
Page 51
Long time ago, to satisfy his extravagant nature the, visionary man reacted myths which, not only became sturdy and flourished in literature, but also helped to enrich literature. Phoenix is one of the great mythological elements that has been present and played its role in literature arena, in particular in epic and mysticism. Here, two questions need to be answered :Did phoenix appear for the first time in epic or mysticism? What are the essential differences of phoenix existence dimensions in two literary forms? The answer to these questions will help to justify the role-playing manifestations of the myth and mysticism as an indicator elements in Persian literature mythology. Undoubtedly, phoenix had appeared in epic and then shifted to mysticism. The mythical character has slightly been changed. This article tries to present a brief definition of phoenix and the most important changes in its character from epic to mysticism based on the two mentioned literary masterpieces.
Keywords: myth, phoenix, epic, mysticism -
Page 67
Competition is not always a blameworthy action; even it can be the cause of the development of thoughts and civilization. In every competition, conflicts and disputes are blameworthy. Competition often happens in mundane activities that Sufi doesnot like it because of their worldview. But in fact, in many eras, not only not only the supporters and followers of sheiks, but also the great sheiks themselves had controversies in the areas of thought, remembering, and indulgence in mystic states manners. The main reasons of these conflicts were differences between views about some manners and thoughts, and also conflicts between people and their selfishness and megalomania. Because of these conflicts in first century of Sufism emergence, many competitive societies emerged. At last, in later eras, many famous and well-known Sufism groups emerged because of many disagreements between then.
Keywords: Sufism, competition, disagreement, Sufism sheiks, generosity -
Page 89
Directing literary tastes is under the influence of many factors including taboos which are the most important ones. Anti-values and formed religion-like beliefs without any logical reason or definite root have created thoughts in the minds of common people and poets, thereby guiding them. A cognitive analysis of some of the versified texts causes us to have a different comparative study between the same poets with similar approaches and literary tastes. In this article, a comparison between taboofavored and anti-taboo approaches of Farrokhi-e-Sistani, Manuchehri, Ferdowsi, and Naserkhosrow causes us to replace literary taste by type of literatier in our analysis. It seems that the four cited poets, in spite of having different poetic contents, have chosen the same approach (i.e., panegyrics) to express themselves. Taboos more than anything else form the essence of these poets’ versifications and have revolved the literary taste in each of them. In spite of the fact that “Court Taboo” has tempted Farrokhi and Manuchehri to prioritize the court, “Myth Taboo” has led Ferdowsi to revive myths and history, and finally “Religion Taboo” has caused Naser Khosro to prove his Esmaili related beliefs, all the poets have benefited from the same methodology and approach: all of them have attached to a specific taboo and have broken the other ones. Anyhow, it seems that their approaches can be attributed to other poets and poems as far as the domains and taboos can become a starting point for verification. In this way values and anti-values can be incorporated into a single text, one taboo is ‘born’ while another taboo ‘dies’.
Keywords: taboo, literary taste, Farrokhi Sistani, Manuchehri, Ferdowsi, Naser Khosro -
Page 111
The present article has dealt with the possibilities, difficulties and criteria for a contrastive analysis on English-Persian literary terms. Possessing a rich literature, contrastive analysis remains a sacred discipline. Classifying literary terms in terms of rhetoric, poetic, semantic, rhyme, and prosody fields and conducting contrastive studies on the terms of each of these fields in any two languages will result in bilingual works that will be significant for the students, teachers, translators and researchers.
Keywords: comparing, contrasting, English-Persian literary terms, assumptions, limitations -
Page 127
Perfect man is the source of prophets' education about God. He is the eternal divine truth. In defining capabilities and features of perfect man he should be described as the abstract of all human beings and the heir to the prophets, and his heart a mirror pane of the universe. The perfect man embodies the divine favor and the world will be kept by his wisdom. He is Caliph of God and God's deputy who landed into the earth to embody the glory of someone of whom the universe has existed. The field of creation is never going on without him and among all the Divine deputies at one time, there is a complete pole position and his rank is above all. What was mentioned about the perfect man is a reflection of the views of Rumi and Ibn Arabi. This paper investigates thoughts of these two famous mystics on perfect man.
Keywords: mysticism, perfect human, Molana, Ibn Arabi, Caliph of God -
Page 139
“Naz” and “Niyaaz” is one of the common themes of Romantic and Mystical poems of Persian literature. In Romantic relationships whenever in one of two sides “Niyaaz” is felt, usually the other side tends to “Naz” and when one of them almost does not feel any need, the other one needs to move towards him or her. It should be said that such kind of relationships, which is based on “Naz” and “Niyaaz” in the romantic and mystical Persian literature, becomes essentially significant. In this article attempt has been made to analyze the quantity and quality of “Naz” and “Niyaaz” in romantic and Mystical style of Iraqi and Voghu's school relying on Sanaei, Hafiz and Vahshi’s ghazals.Moreover, the article defines “Naz” and “Niyaaz” and investigates its effects in Hafiz, Sannai and Vahshi’s ghazals.
Keywords: Love, Naz, Niyaaz, Sanaei, Hafiz, Vahshi Bafghi